@article{oai:niimi-c.repo.nii.ac.jp:00000313, author = {土井 英子 and 上山 和子 and 宇野 文夫}, journal = {新見公立大学紀要 = The bulletin of Niimi College}, month = {}, note = {基礎看護学実習後に電子カルテ教育システムが基礎看護学実習にどのように有効であったかについて評価を行い,看護過程の教材としての有効性について検討した。その結果以下のことが窺われ,電子カルテ教育システムによる教育の有効性が明らかになった。1. 電子カルテ教育システム導入前2008年度の学生より,電子カルテ教育システム導入後2009年度2010年度の学生のほうが,電子カルテ教育システムによる情報収集や情報分析,看護診断ができると学生の主観的評価は高くなっている。2. 基礎看護学実習において電子カルテがある施設で実習した学生は,電子カルテがない施設で実習した学生に比べ,電子カルテ操作に慣れておくことが必要であり,実習前に触れておくだけでもイメージしやすいと意識している。 To examine the effectiveness of the electronic medical chart education system, as educational aid to learn the nursing process, we evaluated the system, following basic nursing training sessions. The results demonstrated its educational usefulness as follows:1. The nursing training program that employed the electronic medical chart education system (2009 and 2010) was regarded more highly by students than the one that did not (in 2008) because the system helped them establish a nursing diagnosis as well as collect and analyze information.2. More students who underwent basic nursing training at a facility that had employed the electronic medical chart education system recognized the importance of becoming used to familiar with the electronic medical charts and that just operating the chart system prior to training aided in visualizing the nursing process.}, pages = {61--66}, title = {電子カルテ教育システム導入前後の情報収集と電子カルテ操作に関する学生の意識--基礎看護学実習2履修後の3年間の経過分析}, volume = {31}, year = {2010} }