@article{oai:niimi-c.repo.nii.ac.jp:00000346, author = {土井, 英子 and 小野, 晴子 and 杉本, 幸枝 and 山本, 智恵子}, journal = {新見公立大学紀要}, month = {}, note = {基礎看護学実習において学生―患者間のコミュニケーションについて学生の学びを分析した結果,以下のことがわかった。1. 学生が患者と関わる上で困難さを感じていた場面を抽出すると,排泄の援助の場面が多かった。2 . 実習当初は患者に近づきすぎて尿意を我慢させてしまったが,患者にとってどんな援助が必要でどのように援助していくのかを考え,実践することで適切な距離観の形成につながった。3 . 排泄の移動は他人に見られたくないという患者の気持ちを尊重しながらも,心理面だけを重視した関わりではなく,術後の経過や治療に向けて見守ることの必要性を理解してもらえるように説明し,患者の反応を得て,近づいたり離れたりしながら患者から信頼を得ることができる。4 . 患者をケアするためには,学生自身に内在する思考や判断のもとになる知識やコミュニケーション能力が必要となり,これらを習得する上で,実習で患者との関わりにおいて困難になったことを克服していく過程こそ重要である。 On analysis of nursing studentsセ learning outcomes from clinical basic nursing training, focusing on student-patient communication, the following findings were obtained :1. Among difficult nursing approaches, toileting assistance was the most frequent.2. Staying with patients too closely resulted in preventing them from expressing an urge to urinate. Based on such an experience, students attempted to provide supporting approaches, while examining support needed by individual patients ; this led to the development of an appropriate sense of distance.3. While respecting patientsセ privacy when toileting, it is possible to gain their trust not only by providing approaches to protect their safety, but also explaining the need to carefully take care of them in terms of the post-operative course and treatment, and dealing with them flexibly according to their reactions.4. To provide patients with appropriate care, knowledge and skills are necessary for students to develop their own thoughts and decisions. The process to overcome their difficulties in dealing with patients, clarified through clinical training, is important.}, pages = {87--91}, title = {基礎看護学実習Ⅱにおける学生-患者間のコミュニケーション能力を高める距離観 : 患者と関わる上で困難を感じた排泄の援助を通して}, volume = {32}, year = {2011} }