@article{oai:niimi-c.repo.nii.ac.jp:00000386, author = {礒本 暁子 and 掛屋 純子}, journal = {新見公立大学紀要}, month = {}, note = {看護基礎教育において,がん看護実践の基盤形成につながる教育内容を検討するため,学生が抱くがん患者のイメージを明らかにすることを目的に,看護学部生192 名にがん患者のイメージについての自由記述調査を行った。内容分析の結果,346 コード,40 サブカテゴリー,『早期発見で治癒』『死と隣り合わせ』『患者の苦悩』『生と向き合う』『家族の苦悩』『看護支援』『わからない』の7 つのカテゴリーが抽出された。看護学生の持つがん患者のイメージは,命を奪う疾患に羅患しているとの認識を示す『死と隣り合わせ』と,がん治療等による《副作用による苦痛》《疼痛》《恐怖》《不安》等『患者の苦悩』が多くの部分を占め,がんサバイバーを支える継続的な看護支援のイメージは乏しいことが明らかとなった。看護基礎教育においても,がんを慢性疾患ととらえ,がんという診断を受けた後のQOL に根ざした継続的な看護支援への理解を深め,がん看護実践の基盤形成につながる教育内容を考慮する重要性が示唆された。 Student nurses were instructed to write freely about cancer patients in order to reveal how they consider those patients and as a means to study the cancer nursing course in the basic education. Seven categories have been extracted as a result of analyzing what the students wrote. Most of the students' views of cancer patients are occupied with "dying" or hard "patient's experience," which includes pain from side effects caused by cancer treatment. It has been revealed that only a few students bore the image of continuous nursing and supporting for cancer survivors. It is suggested that it is important to consider cancer a chronic disease, have a deep understanding of continuous nursing based on the quality of life after the patients is diagnosed as cancer, and make the education content lead to the formation of basic cancer nursing practice.}, pages = {103--107}, title = {がん看護教育に関する基礎調査―看護学生が抱くがん患者のイメージ―}, volume = {33}, year = {2012} }